LIKOVNA UMJETNOST (1960-2023) SLOBODANA-BOBA SLOVINIĆA HARMONIJA KONTRASTA I EKSPRESIJA IDENTITETA (XVII) ŠKOLJ – NOVE SLIKE (2012-2015)

0
Liberto Slovinić u svom ateljeu, Slobodan Slovinić jedan od najznačajnih stvaralaca u Crnoj Gori

Piše: Božidar PROROČIĆ, književnik i publicista

Slobodan-Bobo Slovinić, jedan od istaknutih slikara našeg doba, svojim ciklusom slika pod nazivom “Školj – nove slike (2012-2015)” nastavlja da istražuje dubine harmonije kontrasta i ekspresije identiteta koje su postale zaštitni znak njegovog opusa.  Slovinićeve slike odišu dinamičnom ravnotežom između kontrastnih elemenata. Boje se sukobljavaju i stapaju, stvarajući vizuelnu harmoniju koja privlači i izaziva posmatrača. Umjetnik koristi bogatu paletu boja kako bi dočarao emocionalne i simboličke slojeve svojih djela. U ciklusu “Školj”, kontrasti između svetlosti i tame, toplih i hladnih tonova, kao i između apstraktnih i figurativnih formi, stvaraju kompleksne kompozicije koje odišu vitalnošću i snagom. Slovinićeva djela su duboko lična i reflektuju njegovu potragu za identitetom, kako ličnim tako i kolektivnim. U ovom ciklusu, umjetnik se vraća motivu školjke, simbola zaštite, izolacije, ali i unutrašnjeg bogatstva. Školjka postaje metafora za ljudsku dušu, krhku i istovremeno snažnu, skrivenu i istovremeno otkrivenu. Kroz slojevite nanose boje i teksture, Slovinić istražuje teme introspekcije, samoće, ali i povezanosti sa prirodom i univerzalnim. Slovinić spaja tradicionalne slikarske tehnike sa modernim pristupima, stvarajući jedinstven vizuelni jezik. Njegovo majstorstvo u korišćenju boje i teksture omogućava mu da kreira djela koja su istovremeno savremena i bezvremenska. U ciklusu “Školj”, umjetnik se oslanja na bogatu tradiciju likovne umjetnosti, ali je reinterpretira kroz prizmu savremenih estetskih i konceptualnih ideja.

ŠKOLJ, 2012, ulje karton, 13×18 I i II

Slike “Školj I” i “Školj II” Slobodana-Boba Slovinića, nastale 2012. godine, predstavljaju značajne primjere umjetnikovog majstorstva u istraživanju pejzaža kroz apstraktne forme. Ove slike, rađene tehnikom ulja na kartonu, veličine 13×18 cm, odišu bogatstvom tekstura i boja, prikazujući Slovinićevu sposobnost da spoji prirodne motive sa apstraktnim ekspresijama. U “Školj I”, Slovinić prikazuje stjenoviti pejzaž sa dominantnim zemljanim tonovima. Topli smeđi, narandžasti i ljubičasti tonovi stijene kontrastiraju sa sivim i bijelim nijansama u pozadini, stvarajući dinamičnu i harmoničnu kompoziciju. Teksturalnost slike je posebno izražena, što ukazuje na umjetnikov osećaj za detalje i strukturu prirodnih elemenata. Oblikovanje stijene kroz apstraktne poteze četkice daje slici dubinu i emotivnu snagu, pozivajući posmatrača na refleksiju o prirodi i njenoj krhkosti. “Školj II” nastavlja temu stjenovitog pejzaža, ali uvodi više živopisnih boja, kao što su plava, zelena i narandžasta. Ova paleta boja dodaje slici svežinu i vitalnost, sugerišući promjene u prirodnom okruženju kroz različite vremenske uslove ili doba dana. Teksture su i ovdje izuzetno naglašene, sa slojevima boje koji stvaraju bogat reljef na površini kartona. Kompozicija je dinamična, sa naglašenim kontrastima između svijetlih i tamnih djelova, što dodaje vizuelni interes i dubinu. Obje slike prikazuju Slovinićevu sposobnost da prevede prirodne motive u apstraktne forme, zadržavajući njihovu suštinu i emotivni naboj. Umjetnik koristi boju i teksturu da bi stvorio kompozicije koje nisu samo vizuelno privlačne, već i duboko reflektivne. Stijene, kao centralni motiv, predstavljaju simbol trajnosti i postojanosti, dok slojevi boje i varijacije u tonovima ukazuju na prolaznost i promjenu. Slovinićev rad na ovim slikama pokazuje njegovu tehničku vještinu i kreativnost, kao i sposobnost da u jednostavnim motivima pronađe bogate izvore inspiracije. “Školj I” i “Školj II” su djela koja ne samo da osvajaju vizuelno, već i podstiču na dublje razmišljanje o prirodi i našem odnosu prema njoj. Zaključno, ove slike predstavljaju važan doprinos modernoj pejzažnoj umjetnosti, demonstrirajući kako tradicionalni motivi mogu biti transformisani kroz savremene umjetničke pristupe, zadržavajući svoju relevantnost i snagu u interpretaciji. Slovinić kroz ove radove uspijeva da stvori dijalog između prirode i apstrakcije, otkrivajući složene veze koje nas povezuju sa svijetom oko nas.

Sljedeća slika Slika “Školj” iz 2012. godine, ulje na kartonu dimenzija 13×18 cm, predstavlja jedinstven primjer majstorstva Slobodana-Boba Slovinića. Kroz ovu kompoziciju, umjetnik uspijeva da prenese slojevitost prirodnog pejzaža kombinovanjem apstraktnih formi i bogate palete boja. Na ovoj slici dominiraju hladni tonovi plave i zelene, koje su vješto kombinovane sa toplijim nijansama smeđe i narandžaste. Ova kombinacija boja stvara osjećaj dubine i prostora, sugerišući prirodno okruženje koje je istovremeno spokojno i dinamično. Boje se prepliću na način koji evocira promjene svjetlosti i sjena, dodajući slici suptilnu slojevitost. Slovinić koristi debele nanose boje, stvarajući bogatu teksturu koja dodaje fizičku dimenziju slici. Ova tehnika naglašava materijalnost pejzaža, čineći da stijene izgledaju čvrsto i opipljivo. Potezi četkicom su energični i slobodni, dajući slici osjećaj pokreta i života. Teksturalni elementi dodaju slojeve značenja, sugerišući prolaznost vremena i stalnu transformaciju prirode. U “Školj” se može prepoznati Slovinićeva sklonost ka istraživanju simbola i metafora. Stijene, kao centralni motiv, mogu se interpretirati kao simboli postojanosti i otpora, dok slojevite boje sugerišu promjene i prilagodljivost. Atmosfera slike je meditativna, pozivajući posmatrača na dublje razmišljanje o prirodi i ljudskoj povezanosti s njom. Slika “Školj” pokazuje Slovinićevu sposobnost da inovativno pristupi tradicionalnim motivima. Kroz upotrebu apstraktnih formi i modernih slikarskih tehnika, umjetnik stvara djelo koje je istovremeno klasično i savremeno. Njegov stil, karakterisan je jakim kontrastima i izražajnim potezima, doprinosi stvaranju dinamičnih i emotivnih kompozicija. “Školj” iz 2012. godine je djelo koje odražava Slobodana-Boba Slovinića kao umjetnika duboke percepcije i vještine. Ova slika, kroz svoju slojevitost boja, tekstura i simbola, nudi bogato vizuelno i emotivno iskustvo. Slovinić uspijeva da prenese suštinu prirode kroz apstraktne izraze, stvarajući djelo koje je trajno relevantno i estetski privlačno.

ŠKOLJ, 2012, ulje karton, 13×18 (Posebna)

Slobodan Bobo Slovnić u svojoj slici pod naslovom „Školj, 2012“ I i II prikazuje dvostruki prikaz stijene u tehnici ulja na kartonu, dimenzija 25×35 cm. Njegov rad obuhvataa dva gotovo identična prikaza stijene, svaki sa suptilnim razlikama u tonovima i teksturama. Na prvi pogled, slike odražavaju grubu i nepristupačnu prirodu stjenovitog pejzaža. Boje korišćene u slikama kreću se od nježnih ružičastih i ljubičastih tonova do tamnijih plavih i sivih nijansi, što stvara dinamičan kontrast između svjetlosti i sjene. Ova igra boja dočarava utisak različitih doba dana ili promjena u atmosferi, što može sugerisati promjenu perspektive ili svjetlosnih uslova. Tekstura je ključni element u Slovnićevom radu. Debeli nanosi boje i različiti potezi kistom stvaraju bogatu površinu koja gotovo da poziva posmatrača da je dodirne. Ova tehnika dodaje dubinu i dimenzionalnost slici, čineći stijene realističnijima i opipljivijima. Iako slike na prvi pogled djeluju apstraktno, pažljivo posmatranje otkriva precizno definirane oblike i strukture stijena. Ova dualnost između apstraktnog i realističnog stila je karakteristična za Slovnićev rad, omogućujući mu da istražuje granice percepcije i interpretacije prirodnih formacija. Kompozicija slike je jednostavna, ali moćna. Centralni dio zauzima stijena koja dominira prostorom, dok je pozadina gotovo jednolična, naglašavajući monumentalnost prirodne formacije. Ovakva kompozicija skreće pažnju na detalje same stijene, podstičući posmatrača da istražuje svaku pukotinu i sjenku. Slovnićev „Školj, 2012“  I i II je djelo koje spaja tehničku vještinu sA dubokim promišljanjem o prirodi i prolaznosti vremena. Umjetnik kroz svoje djelo prenosi osjećaj snage i postojanosti stijena, dok istovremeno sugeriše njihovu prolaznu ljepotu i promjenjivost. Ova slika poziva posmatrača na kontemplaciju i divljenje prema prirodi, ističući je kao neiscrpan izvor inspiracije i refleksije.

ŠKOLJ, 2012, ulje karton, 25×35 I i II

Ciklus „Školj – Nove slike“ (2012-2015) Slobodana Boba Slovnića predstavlja impresivnu i inspirativnu seriju radova koja se bavi temom stijena i njihovim vizuelnim i simboličkim značenjem. Kroz ovaj ciklus, Slovnić istražuje složenost prirodnih formacija, njihov odnos prema ljudskoj percepciji i emocionalnom doživljaju njihovu trajnost u kontrastu sa prolaznošću ljudskog života. Jedan od najistaknutijih aspekata ovog ciklusa je umjetnikova sposobnost da prikaže stijene na način koji ih čini gotovo živima. Kroz bogatu teksturu i složene slojeve boje, Slovnić postiže da stijene odražavaju ne samo fizičku strukturu, već i emocionalnu težinu i simboliku. Ove slike nisu samo prikazi prirodnih formacija; one su meditacije o vremenu, stabilnosti i promjeni. Korišćenje različitih tonova i tekstura stvara osjećaj dinamike i dubine, što dodatno pojačava dojam monumentalnosti i trajnosti stijena. Ciklus „Školj“ takođe odražava Slovnićevu tehničku virtuoznost. Njegova upotreba ulja na kartonu omogućava mu da eksperimentiše sa gustoćom i nanošenjem boje, stvarajući površine koje su bogate i taktilne. Svaki potez kistom i svaka mrlja boje pažljivo su osmišljeni kako bi prenijeli osjećaj težine i teksture stijene. Ovaj pristup naglašava prirodnu ljepotu i složenost stijena, pozivajući posmatrača da se zadrži na svakom detalju i istražuje bogatstvo vizuelnih informacija.

Slobodan Slovinić jedan od najznačajnih stvaralaca u Crnoj Gori

Osim tehničkih aspekata, ciklus „Školj“ nosi i duboku simboličku težinu. Stijene su od davnina simboli snage, postojanosti i nepromjenjivosti. U kontekstu Slovnićevih radova, one takođe predstavljaju elemente prirode koji nadilaze ljudsko vrijeme i iskustvo. Ova simbolika stijena kao vječnih čuvara prolaznog svijeta dodaje sloj refleksije o ljudskoj egzistenciji, odnosu prema prirodi i neizbježnosti promjene. Kroz ciklus „Školj – Nove slike“, Slovnić uspijeva stvoriti dijalog između posmatrača i prirode, potičući kontemplaciju o vlastitom mjestu u svijetu. Svaka slika iz ciklusa nosi sa sobom priču o trajnosti i promjeni, o ljepoti koja se nalazi u samoj srži prirode. Umjetnik nas podsjeća na snagu i ljepotu koja nas okružuje, te nas poziva da zastanemo, promislimo i divimo se jednostavnosti i složenosti svijeta koji dijelimo. Zaključno, „Školj – Nove slike“ (2012-2015) Slobodana Boba Slovnića predstavlja umjetničko istraživanje koje nadilazi jednostavan prikaz prirodnih formacija. Ovaj ciklus je duboka meditacija o prirodi, vremenu i ljudskom postojanju, izrađena s tehničkom virtuoznošću i dubokom emocionalnom rezonancijom. Slovnićev rad nas podsjeća na važnost povezivanja sa prirodom i potiče nas da razmišljamo o trajnosti i prolaznosti u kontekstu vlastitih života. Ovaj ciklus, sa njegovim bogatim teksturama i složenim simbolizmom, ostaje kao trajno svjedočanstvo umjetnikove vizije i vještine i kao izvor inspiracije i refleksije za buduće generacije.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

PRAVILA KOMENTARISANJA

Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.

U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.

Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].