Razgovarao: Božidar Proročić
- Gospodine Kuljača, kako biste opisali prvu polovinu tekuće godine što se tiče posjećenosti Budve kao turističke destinacije i da li će zaista ova godina biti rekordna po posjećenosti?
Kuljača: Da je turistička sezona dobro započela, ukazuju i zvanični podaci ostvareni u prva četiri mjeseca u kolektivnom smještaju. Naime, u navedenom periodu ostvareno je 95.688 dolazaka i 232.038 noćenja, što u odnosu na isti period prošle godine predstavlja rast od 74% u dolascima i 49% u noćenjima, odnosno, navedeno predstavlja rast od 11% u dolascima i 33% u noćenjima u odnosu na isti period 2019. godine. Sudeći po dosadašnjim rezultatima, kao i najavama turističkih poslenika, vjerujemo da Budvu očekuje odlična turistička sezona.
- Budva u svijetu treba da bude predstavljena ne samo kao destinacija mora, sunca, plaža i zabave. Idemo li u dobrom pravcu što se tiče destinacijskog menadžmenta, produženja sezone i koliko je važno da turizam ovdje bude da tako kažemo aktivan svih dvanaest mjeseci?
Kuljača: Turistička organizacija opštine Budva svojim brojnim aktivnostima tokom cijele godine, koje podrazumijevaju intezivne promotivne aktivnosti u zemlji i inostranstvu, te organizaciju najrazličitijih manifestacija kulturno-zabavnog karaktera i drugih značajnih događaja, unapređenje i razvoj turističkog proizvoda posebno u dijelu aktivnog i ruralnog turizma i valorizacije kulturne baštine, pozitivno utiče na povećanje turističkog prometa u periodima pred i postsezone. Upravo ostvareni rezultati u prva četiri mjeseca ove godine pokazuju da je Budva na pravom putu kada govorimo o kvalitetnoj i atraktivnoj destinaciji tokom cijele godine.
- Koliko je važno da TO Budva bude povezana i da prezentuje gostima sve ljepote primorske podgorine, ali i ljepotu NP-Lovćen čiji jedan dio pripada Budvi a tu je i NP-Skadarsko jezero i druge intresantne destinacije?
Kuljača: Veoma je važno da, pored prezentacije i upoznavanja sa prirodnim ljepotama našeg, budvanskog kraja, goste upoznajemo i sa područjima koja su veoma značajna i atraktivna, kao što je upravo Nacionalni park Lovćen, koji jednim dijelom “pripada” našoj opštini. Studijeske grupe novinara, turoperatora, agenata i slično često savjetujemo da posjete naše nacionalne parkove, jer je upravo u tim predjelima priroda i najviše očuvana i zaštićena. Treba da budemo ponosni na izuzetan prirodni potencijal koji posjedujemo u neposrednoj okolini našeg grada. Na par sati vožnje imati i more i planine privilegija je koju kao takvu treba i koristiti i to uvijek naglašavamo u komunikaciji sa potencijalnim gostima, partnerima i predstavnicima medija i turističkih agencija. Sve je više ljubitelja aktivnog turizma, naročito od perioda COVID-19 pandemije, koji prirodu i prirodne ljepote stavljaju među prvima na listi kriterijuma za odabir zemlje u koju će putovati.
- Da li Budva treba težiti ka tome da ima jedinstvenu i prepoznatljivu turističku ponudu ili nam kao neki lijepi primjeri i uzori mogu poslužiti neke svjetski popularne destinacije?
Kuljača: Budva je grad sa, do nedavno, nešto više od 20.000 stanovnika koji poslednjih godina ugosti između 600 i 900 hiljada turista. Nije li to jedinstvenost? Pitanje je da li u svijetu postoje destinacije poput naše, ali svakako da postoje one koje mogu ili moraju da nam budu uzori. Uvijek treba “kupovati znanje” i od uspješnijih uzimati “pelcere”, jer samo tako možemo raditi i na sopstvenom rastu i razvoju. Mi treba da se ugledamo na zemlje Mediterana, nama bliske po ponudi, mentalitetu, ljepotama. Dalje od toga ne treba da idemo. Sa druge strane, jedinstvenost i prepoznatljivost je ono čemu težimo kada je turistički proizvod u pitanju. Prirodnu jedinstvenost imamo, što je već velika prednostu u odnosu na mnoge turističke gradove, jer malo koja destinacija ima ovako lijepe i egzotične plaže kakve ima budvanska rivijera sa netaknutnom prirodom u zaleđu.
Svi zajedno u gradu koji se najvećim dijelom, u svim segmentima poslovanja, oslanja na turističku djelatnost, treba da uložimo maksimum znanja i energije da podignemo kvalitet usluga i kompletne ponude.
- Da li su postojeći hotelski kapaciteti dovoljni ili smatrate da nedostaje hotela visoke klase?
Kuljača: Hotelski kapaciteti i hotelska ponuda je u skladu sa zahtjevima tržišta i prati trendove velikih svjetskih turističkih centara. Na 25 kilometara dugoj rivijeri, nalazi se preko 140 hotela, od kojih je više od polovine hotela visoke kategorije, sa 4 i 5 zvjezdica, što je oko 40% u odnosu na cjelokupan hotelski kapacitet Crne Gore. Za potrebe MICE turizma većina posjeduje velike kongresne sale, posebno opremljene za tu vrstu usluge, a prisutni su i drugi sadržaji kao što su SPA i wellness centri, otvoreni bazeni, zelene oaze, mali boutique hoteli i turistička naselja sa dječjim igralištima. Svakako da su visokokvalitetni hotelski brendovi uvijek dobrodošli, jer se njihov uticaj ogleda u podizanju nivoa kvaliteta kompletne destinacije.
- S obzirom na to da ste već dvije godine na čelu TO Budva, možete li izdvojiti čime ste najviše zadovoljni u radu vaše TO i koji su to programi i aktivnosti koje ćete u narednom periodu realizovati?
Kuljača: Budva je zahvaljujući svojim prirodnim ljepotama, bogatoj istoriji i kulturi, brojnim turističkim sadržajima, koncertima najvećih muzičkih zvijezda, festivalima i drugim brojnim manifestacijama, prepoznata kao najatraktivnija turistička destinacija u Crnoj Gori, ali i šire, koju neizmjerno volimo i zahvalan sam na prilici da zajedno sa svojim kolegama mogu da utičem na njen dalji razvoj u svakom segmentu.
Tokom prethodnog perioda realizovano je i započeto mnoštvo projekata koji za cilj imaju unapređenje i razvoj turističkog proizvoda. U oktobru 2022. godine Turistička organizacija opštine Budva formirala je Savjet za upravljanje destinacijom kao tijelo koje će pratiti sva relevantna dešavanja na destinaciji, targetirati probleme i davati preporuke za njihovo rješavanje, adaptirana su odmorišta u zaleđu, očišćene postojeće, ali i 30 km novih pješačkih staza, za koje je napravljena i mobilna aplikacija “Budva trails”, rekonstruisana je i signalizacija na ovim stazama, a u saradnji sa Polimskim muzejom izvršeno je arheološko istraživanje i konzervatorsko čišćenje tvrđave Mogren i kontakt zone i stvorili su se uslovi za izradu konzervatorskog projekta.
Pored navedenog, ono što je neizostavno naglasiti jeste da je Turistička organizacija opštine Budva raspisala Javni poziv za učešće u postupku raspodjele novčanih sredstava za realizaciju projekata valorizacije kulturne baštine, na osnovu koga je komisija izabrala 17 projekata pravnih i fizičkih lica koji se odnose na arheološka istraživanja i restauratorske radove, rekonstrukciju i promociju kulturnih dobara na teritoriji opštine Budva.
Javni poziv ponoviće se i ove godine.
Pored dobro poznatih manifestacija kao što su “Karneval”, “Dan širuna”, “Petrovačka noć”, Javni doček Nove godine, Turistička organizacija opštine Budva je programom rada za tekuću godinu, realizovala, drugu godinu zaredom, manifestaciju pod nazivom “Ceremonija otvaranja sezone”, a od ove godine i “Jadranski festival igre” koji je namijenjen svim uzrastima i podrazumijeva reviju predstava, koncerata, balete, opere i sl. Turistička organizacija opštine Budva je svake godine podrška i mnogim turističkim projektima i programima čija je realizacija u svrsi valorizacije turističkog proizvoda.
Ono na što smo posebno ponosni su novi, mali, gradski projekti poput “Mediteranskih večeri” ili vansezonske “Budi u Budvi” koja je trajala nekoliko mjeseci, počevši od oktobra prošle godine i podrazumijevala niz koncerata, različitih programa za djecu, kulturnih, zabavnih i sportskih dešavanja u zoni Starog grada što je doprinijelo tome da Budva živi tokom cijele zime.
Jedan od najznačajnijih projekata ove godine je svakako i “Budva 2028 – Evropska prestonica kulture” koji predstavlja osnovu za unapređenje kulturnih i kreativnih potencijala Budve i omogućava urbanu revitalizaciju, poboljšanje turističkog prometa i povećanje regionalnog i međunarodnog ugleda grada. Turistička organizacija opštine Budva aktivno učestvuje u ovom projektu, imajući u vidu da je riječ o projektu koji u osnovi ima unapređenje turističke ponude grada i valorizaciju materijalne i nematerijalne kulturne baštine, te da je Budva kao grad, finalista kandidature za 2028. godinu.
Cilj je da se kultura stavi u središte svog ukupnog budućeg razvoja i daljeg strateškog planiranja.
- Za sam kraj razgovora vaša vizija Budve, ali i Crne Gore kao popularne turističke destinacije?
Kuljača: Budva, prije svega, treba da bude grad po mjeri svojih građanki i građana, kao što i cijela Crna Gora treba da bude siguran i kvalitetan dom svima koji u njoj borave i svima koji u njoj traže svoju bolju budućnost i sreću. Nadam se i želim da dani i godine pred nama Budvu i Crnu Goru pozicioniraju na što više mjesto najkvalitetnijih svjetskih turističkih destinacija, ali da bi se to ostvarilo, moramo u taj “projekat” ulagati znanje, profesionalnost i mnogo ljubavi!
Lijep i opušten jntervju volim ovakve stvari na Skali sve čestitke
PRAVILA KOMENTARISANJA
Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.
U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.
Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].