Građanima treba omogućiti da šaltere u potpunosti zamijene klikom, kazao je Generalni direktor Direktorata za IKT u Ministarstvu pravde Darko Kovačević.
„Ove godine imali smo 9204 zahtjeva za kaznenu evidenciju. Od toga je preko e-Uprave traženo 260, dok je preko automatske razmjene podataka realizovano 58894 upita. Razlog za ovo je što postojeće elektronske usluge po mom mišljenju nijesu potpune. Recimo, da biste dobili preko e-Uprave izvod iz kaznene evidencije, neophodno je da podjete do banke i uplatite taksu, pa da tu uplatnicu slikate i priložite uz elektronski zahtjev. Na kraju, opet dobijete izvod u papirnoj formi“ pojasnio je Kovačević.
Govoreći na konferenciji „Od šaltera do klika – eUprava za građane“ Kovačević je naglasio da je neophodno raditi na razvoju efikasnosti elektronskih usluga.
On je naveo da sada konačno imamo tri ključna preduslova za to: novu ličnu kartu, sistem za plaćanje administrativnih taksi i nacionalni sistem za identifikaciju.
“Važno je u ovom nizu pomenuti i novi portal pravosudje.me , koji je ipak malo više od sajta. Tu možete pronaći sve informacije iz tužilaštava i sudova. On u sebi ima ugrađenu automatsku komunikaciju sa informacionom sistemom sudstva tako da na njemu u svakom momentu možemo vidjeti termine zakazanih ročišta živih sudskih predmeta i možemo pronaći sve pravosnažne aninimizovane presude”, kazao je Kovačević.
Kada je riječ o planovima koje Ministarstvo pravde ima, Kovačević je naveo da su ti planovi za naredni period podijeljeni u dva dijela.
“Cilj na nivou Ministarstva pravde je da uvežemo naše sisteme sa sistemom za naplatu administrativnih taksi, tako da na kraju možemo da dobijemo potpuno automatizovan proces izdavanja izvoda – od podnošenja zahtjeva do naplate”, rekao je Kovačević.
Planovi na nivou pravosuđa, gdje Ministarstvo pravde kooordinira razvojem ISP-a (Informacioni sistem pravosudja) su uglavnom definisani u strateškom dokumentu koji pokriva oblast IKT-a u pravosuđu za period od 2021-2023, koji treba da bude usvojen u ovoj godini. Ovim dokumentom je predviđeno je da se razvije sistem za eFile-ing, koji bi omogućavao strankama u postupku da pristupaju sudskim predmetima, prilažu elektronski potpisana dokumenta i plaćaju takse – online.
“Naravno da bih volio da napomenem da sve ovo nije jednostavno i lako. Da bi smo došli do toga da građanin Crne Gore može da preko interneta podnese tužbu nije dovoljno samo razviti sistem koji omogućava ovu funkcionalnost, mora se obezbijediti infrastruktura, mora se ulagati u bezbjednost, mora se prilagođavati legislativa. Sam razvoj ovih informacionih sistema je prilično izazovan zadatak – poslovni procesi u pravosuđu važe za najkomplikovanije.
Posebna pažnja se mora posvetiti implementaciji ovih rješenja, potrebno je obučiti veliki broj službenika za njihovo korišćenje. Svi ovi procesi su skupi i sa stanovišta novca i sa stanovišta utroška vremena, ali mi alternativu nemamo“, zaključio je Kovačević.
PRAVILA KOMENTARISANJA
Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.
U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.
Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].