ISTORIJA CRNE GORE KROZ FALSIFIKATE

0
Radoslav Rotković

ISTORIJA CRNE GORE KROZ FALSIFIKATE

Dr. Radosav Rotković
CKL, Januar, 2001.

Srećni narodi su prvo objavili izvore, a onda počeli da pišu svoje istorije. Crna Gora je prvo opisana, kako je kome odgovaralo, a tek onda je počelo sa listanjem arhiva i korišćenjem i objavljivanjem domaćih i stranih izvora. Otuda sukob između starije guslarske i novije dokumentarno istoriografije. Starija istoriografija Crne Gore počinje od Nemanjića, pa je djelovalo kao potpuno logično da je Crna Gora kao država nastala raspadom Dušanovog carstva. A onda kada je otkriveno da je Crna Gora bila međunarodno priznata kraljevina 1077, 140 godina prije Srbije, i da je bila katolička, kritička istoriografija napadnuta kao vatikanska, antisrpska, separatistička ( ostale termine ne trpi štampa). No kako su činjenice tvrdoglave, one ipak probijaju kao trava kroz pločnik. Prva je smicalica bila, dakle, ta o Crnoj Gori koja niče iz separatizma pokrajinskih glavara poslije Dušanove smrti. A onda je dokazano da je Crna Gora postojala prije Dušana, pa se poslije njega vraćala na pređašnje stanje. To je još 1899/1900 dokumentarno prikazao u sarajevskom “Glasniku Zemaljskog muzeja” Fran Milobar u četiri nastavka ( Dukljanska kraljevina). To isto, samo kao zbornik izvora i legendi, sa komentarom, uradili smo mi sa Najstarijom crnogorskom državom, Kraljevinom Vojislavljevića XI i XII vijeka (1999)
Zaveden od strane ministra “kulture” koji je napisao u jednome listu da je potonji srpski despot Đurđe Crnojević štampao na Cetinju ćirilične knjige, to je ponovio tadašnji Predsjednik Republike na Sajmu knjiga 1994.godine. A zna se da u CrnojGori nije bilo despota i da je potonji srpski despot bio Đurađ Branković, umro 1453.
Samo crnogorski Brankovići mogu da pomiješaju srpsku i crnogorsku pečatnju.
Onda je raširena priča da je Crna Gora naseljena Srbima koji su sa Kosova došli u Crnu Goru, da se tu bore protiv Turaka, ali nije objašnjeno ni kako to da sa sobom nijesu donijeli svoju ekavicu jer u Imeniku geografskih naziva srednjovjekovne Zete, Gavra Škrivanića, nema ni jednoga ekavskoga toponima,, niti: zašto se nijesu borili protiv Turaka u Raškoj, koja je krševita kao Crna Gora?! Zatijem: da su Crnogorci najbolji Srbi, jer su sačuvali srpsku državnu misao, iako se Srbin Relja Novaković pita: “Ako je tačno, kao što neki hoće, da su u Srbiji, Bosni i Duklji prvobitni slovenski stanovnici bili istog etičkog porekla – srpskog.,zašto pojam Srbije nije odmah obuhvatio sva tri područja, i zašto se na celom tom prostoru nije očuvala srpska država sa nazivom Srbija” ( Gde se nalazi Srbija od VII do XII veka, Beograd, 1981, 20) Srpska mitropolija crnogorsko – primorska na Cetinju štampala je 1999.svoju Kratku istoriju u kojoj je sve što je crnogorsko posrbljeno, ali bez oslonca u srpskim izvorima! Oni ne znaju čak ni to kada je Srpska pravoslavna crkva postala nekanonski samostalna, jer pišu ( Kratka istorija, 14) da je to bilo 1219.godine za vrijeme patrijarha Manojla Sarantena, a u to vrijeme patrijarh je bio Maksim I. A Savini biografi (Domentijan i Teodosije) vezuju to za Germana, i na Germana se ljuti i ohridski patrijarh Homatijan, jer je pravoslavna crkva u Raškoj bila pod njegovom jurisdikcijom,, a German II je bio patrijarh od 1222 do 1240.godine! Otkud ti nesporazum? Otud što Sava nije dobio tomos, u kome bi svi ti podaci bili sadržani. A traži se tomos iz Istanbula Crnogorskoj pravoslavnoj crkvi, koja je sa Otomanskim carstvom ratovala vjekovima!
Upravo velikosrbi ignorišu srpske izvore. Jer Nemanjin sin piše da je on ” od Pomorske zemlje zadobio Zetu s gradovima”, a Sava se potpisuje 1233.kao “arhiepiskop srpske zemlje i pomorske”, a to znači da srpska nije pomorska, a da pomorska nije srpska! Je li sv. Sava bio crnogorski separatista, vatikanac ili, ne daj bože – ustaša? Srpske vladarske titule pokazuju dosljedno odvajanje Srba, Rašana od ostaloga naroda koji se, osvajanjima, našao u srpskoj državi. Puna titula Stefana Nemanje počinje ovako: “Veliki župan i samodržavni gospodin svih srpskih zemalja i pomorskih”. Kralj Milutin, koji prvi pominje Crnu Goru 1296.potpisuje se kao ” kralj vseh srdskih zemelj i pomorskih” : kralj Tvrtko, koji je vještački vezivao svoj rodoslov za srpski, ipak piše da je “kralj Srbljem, Bosni i Primorju” ( 1377), a Dušan Silni da je “car svih srbski i grčkih i pomorskih zemlj” ( 1349). A u XV vijeku, na grobu Stefana Lazarevića (1427) piše da je bio “Gospodin vsem Srbljem i Podunaviju i Posaviju i česti Ugrske zemlje i bosanske i ješte i Pomoriju zetskomu”! Je li i ovaj sin kneza Lazara bio crnogorski separatista? A njegov naslednik na smederevskoj tvrđavi ( 1430) piše opekama da je bio ” gospodin Srbljem i Pomoriju zetskomu”. Je li i on crnogorski separatista? No da se vratimo pravoslavnoj crkvi. Dok je padom despotovine (1459) i smrću Arsenija II (1463) Srpska pravoslavna crkva ponovo vraćena Ohridu, a 1537. Pećku patrijaršiju obnovio Mehmed – paša Sokolović, jer on je bio stariji i od ohridskog patrijarha, dotle je Crna Gora ratovala s pašama, pa su crkveni poglavari, sa krstom u lijevoj, a sabljom u desnoj ruci stali na čelo te borbe. I eno u prvome izdanju Gorskoga vijenca, vladike Danila sa sabljom! Ima li toga u Srpskoj pravoslavno crkvi? Nema. Pa kako se onda piše da je to jedna crkva? U pomenutoj Kratkoj istoriji anticrnogorske Mitropolije crnogorsko – primorske (str. 75) stoji da je Marijan Bolica 1614 posjetio pećkog patrijarha Jovana.” U blizini Peći, koja je udaljena 4 dana hoda od Kotora i koja je prestono mjesto srpskog patrijarha, gdje se onda nalazi patrijarh Jovan.. Nalazi se najbogatija i najlepša Crkva” … Zašto su na dva mjesta stavljene po tri tačke? Zato što Bolica piše da patrijarh Jovan, dakle pod Turcima, ” živi u velikom luksuzu”, što je Rovinski preveo ” s boljšoj pompoj”, dakle, pompezno! A druge tri tačke kriju konstataciju da ” janjičari čuvaju Patrijaršiju”! Zato što ju je obnovio Mehmed – paša! I što sultanu, a kasnije veliki veziri, odlučuju ko će biti pećki patrijarh! Ima li toga u Crnogorskoj pravoslavno crkvi? Nema. Pa kako se onda piše da je to jedna crkva? Ima li ikoga u toj anticrnogorskoj Mitropoliji crnogorsko – primorskoj da vjeruje u Boga i strahuje od božje kazne zbog neistina koje se otuda šire?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

PRAVILA KOMENTARISANJA

Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.

U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.

Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].