
(Roman Dvorski trg, drugo izdanje na crnogorskom jeziku, izvorni naziv „Smrti se podvaljuje“, izdavač Fraktura, Zaprešić, Hrvatska, 2025)
Piše: Božidar PROROČIĆ, kniževnik i publicista
Roman „Dvorski trg“ istaknutog crnogorskog književnika i montenegriste Milorada-Mija Popovića doživio je svoje drugo izdanje, čime se još jednom potvrđuje značaj ovog djela u savremenoj crnogorskoj književnosti. Podnaslov prvog izdanja, Smrti se podvaljuje, koji je ujedno bio i izvorni naziv romana, ostavlja snažan utisak i nagovještava duboku analizu političkih i društvenih previranja koja su oblikovala sudbinu Cetinja i Crne Gore. Ovim djelom Popović ne samo da ispisuje literarni omaž prijestonici već se upušta u kompleksnu dekonstrukciju crnogorskog identiteta, istorijskih lomova i ličnih tragedija koje su isprepletane sa velikim političkim igrama i međunarodnim intrigama.
Roman je podijeljen na dvanaest poglavlja: Tišina, Cetinjska hronika, Nagib, Ludi princ, Smrti se podvaljuje, Ruske veze, Sep, Gorski car, Štedimlija, Zavjera, Špijunima svi podvaljuju, a svako od njih donosi novu perspektivu i novi sloj priče koji čitaoca vodi kroz istorijske i imaginarne tokove crnogorske prošlosti i sadašnjosti. Već samim naslovima ovih poglavlja može se naslutiti da Popović kroz narativ istražuje veoma važne momente crnogorske istorije, ali i ukazuje na zamršene odnose unutar društva, đe se stvarnost i fikcija stapaju u literarni mozaik koji je u isto vrijeme i romaneskna rekonstrukcija prošlih vremena i savremeni politički komentar.
Cetinje, kao vječni simbol crnogorske državnosti i kulturnog identiteta, stoji u centru ovog romana. Dvorski trg, kao mitski i stvarni prostor, nije samo mjesto odvijanja romana, već i metafora crnogorskog istorijskog i političkog usuda. Popović ga prikazuje kao poprište velikih odluka i još većih prevara, đe se kroz vjekove odigravala borba između slobode i podaništva, između hrabrosti i izdaje, između iluzija i surove realnosti. Kroz istoriju, Cetinje je bilo i prijestonica i pozornica, mjesto đe su se rađale i urušavale dinastije, đe su se kovali planovi i smišljale zavjere, đe su se snovi o suverenitetu i slobodi sudarali sa geopolitičkim interesima velikih sila.
Popovićev stil je oštar, precizan, bogat simbolikom i intertekstualnim referencama. Njegova naracija je u isto vrijeme realistična i poetska, protkana ironijom i filozofskim razmišljanjima ali i porukama o smislu istorijskih događaja. Romanom Dvorski trg, Popović ulazi u dijalog sa velikim piscima crnogorske prošlosti, ali ga istovremeno modernizuje i prilagođava savremenom kontekstu. Njegova vizija prošlosti nije nostalgična, već kritička on ne glorifikuje mitove već ih dekonstruiše, ne gradi kult ličnosti već propituje sudbine pojedinaca u vrtlogu velikih događaja. Posebno je zanimljivo kako Popović isprepliće fikcionalne likove s istorijskim figurama, stvarajući time jedinstveni narativ koji balansira između dokumentarnog i imaginarnog. Likovi poput „Ludog princa“ ili “Gorskog cara” evociraju poznate ličnosti iz prošlosti, ali autor im daje novi literarni okvir, koristeći ih kao simbole određenih epoha i ideoloških paradigmi. Kroz ovu tehniku, on uspijeva prikazati ne samo prošlost Cetinja i Crne Gore već i univerzalne mehanizme moći, manipulacije i političkih intriga. Naslov drugog izdanja, Dvorski trg, sam po sebi nosi višeslojnu simboliku. Dvorski trg je i metafora političkog teatra, mjesta đe se odlučivalo o sudbini naroda, ali i mjesta đe su se odvijale najskrovitije političke igre. U tom smislu, roman se može čitati i kao politički triler, istorijski roman, pa čak i kao filozofska rasprava o sudbini malih naroda u raljama velikih sila.
Kada se sagleda cjelokupna struktura i tematska okosnica romana, može se zaključiti da Popović uspijeva da na majstorski način spoji različite književne žanrove i perspektive u jedinstveno djelo koje istovremeno funkcioniše kao istorijska freska, politička satira i lična ispovijest. Njegova posvećenost detaljima, sposobnost da kroz dijaloge oživi duh prošlih vremena i precizna analiza istorijskih događaja čine ovaj roman jednim od najvažnijih savremenih književnih ostvarenja u Crnoj Gori. Konačno, Dvorski trg nije samo priča o Cetinju i Crnoj Gori, već i univerzalna priča o vlasti, izdaji, iluzijama i stvarnosti. To je roman koji nas podsjeća da je istorija uvijek složena, i što je najvažnije, otvorena za interpretaciju.
Roman Dvorski trg Milorada-Mija Popovića odlikuje se bogatstvom intertekstualnih referenci, oslanjajući se na misli i ideje velikih filozofa, pjesnika i književnika. Popovićev stil ne funkcioniše u izolaciji naprotiv, on gradi dijalog sa prethodnim generacijama intelektualaca, čineći njegovo djelo slojevitim i otvorenim za različite interpretacije. Kroz stranice ovog romana prožimaju se citati i aluzije na klasične i savremene autore, od onih koji su oblikovali evropsku filozofsku misao do pisaca koji su svojim djelima ostavili neizbrisiv trag u crnogorskoj i svjetskoj književnosti. Ovi referencijalni slojevi služe za dublje razumijevanje tematskog okvira u kojem se roman kreće pitanje istine i obmane, moći i ideologije, istorije i njenog tumačenja.
Posebno je zanimljivo kako Popović koristi citate da bi naglasio kontrast između ideala i realnosti. Njegovi junaci često izgovaraju ili reflektuju misli velikih mislilaca, čime autor provocira čitaoca da se zapita koliko je ta prošlost, ispisana rukom pobjednika, zapravo istinita. Kroz prizmu ovih citata, istorija u Dvorskom trgu postaje ne samo arena sukoba već i prostor u kojem se odigrava vječita borba između fikcije i činjenica, između političkog narativa i onoga što ostaje skriveno u sjenkama dvorskih odaja. Oslanjajući se na filozofske i književne gigante, Popović istovremeno gradi i dekonstruiše mitove o crnogorskoj prošlosti, otkrivajući njene složene i često bolne istine.

Ono što je itekako važno napomenuti jeste da su svoje viđenje romana Dvorski trg dali eminentni književnici Miljenko Jergović i Miraš Martinović, čime je dodatno potvrđena literarna vrijednost i značaj ovog djela. Njihove analize i komentari otkrivaju dublje slojeve Popovićeve naracije i kontekstualizuju ga u širem regionalnom i književnom okviru. Miljenko Jergović u svom osvrtu ističe da je Dvorski trg roman koji se kreće na tankoj granici između faktografskog i imaginarnog, između dokumentarne preciznosti i književne nadgradnje. On ga opisuje kao pripovijest, raspravu i esej, u kojem je autor suočen sa vlastitom istorijom i prošlošću svog naroda. Posebno je zanimljivo njegovo zapažanje da su u roman upletene različite biografije, među kojima je i Danilo Kiš, ali da nijedna od njih nije do kraja dovršena baš kao ni priča o Crnoj Gori, koja se neprestano oblikuje kroz novo čitanje i interpretaciju. Jergovićeva završna misao „da bi priča bila dovršena, potrebno bi bilo da se smrti ne podvaljuje“ snažno korespondira sa suštinskim narativnim slojem Popovićevog romana istorija je neprekidna igra podvala, a istina ostaje vječito nedorečena.
Sa druge strane, Miraš Martinović Dvorski trg posmatra kao djelo koje kroz istorijsko promišljanje dostiže literarnu bezvremenost. On u Popovićevom pisanju vidi sistem ogledala u kojem se reflektuju različita vremena, prošlost i sadašnjost, dubine i visine ljudske sudbine. Njegova metafora “Pišući o gradu – Knjiga postade Grad!“ na najbolji način sumira Popovićevu moć da kroz književnost oživi Cetinje i učini ga ne samo pozornicom istorijskih događaja, već i samostalnim književnim likom, čije se značenje konstantno mijenja i nadograđuje. Dvorski trg nije samo roman o jednom prostoru i njegovim ljudima to je djelo koje preispituje granice između mita i stvarnosti, između prošlosti koja je već ispričana i one koja se tek konstruše kroz nove interpretacije. Popović ne nudi konačne odgovore, već čitaoca upućuje na dijalog sa istorijom, sa sobom i sa samom književnošću. Upravo u tome leži njegova snaga u sposobnosti da kroz književnu naraciju rasvijetli ono što zvanične istorije često prećutkuju i da kroz podvale smrti otkrije pravu suštinu života.
PRAVILA KOMENTARISANJA
Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.
U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.
Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].