
Srbija nije imala namjeru da učestvuje na legalnom tenderu, to je trebalo da bude pogodba u ,,četiri oka“ ljudi iz vlasti dvije države. Postavlja se pitanje da li iza srpske ponude stoji država s budžetskim novcem ili se zapravo kriju biznismeni bliski režimu kojima bi srpska vlada pogodovala u tom poslu, kazao je Miša Brkić, ekonomski novinar.
Standard
Tenderska procedura za zakup Aerodroma Crne Gore, koja traje već sedam godina, ušla je u završnu fazu uz burne sjednice i brojne neregularnosti. U ponedeljak 9.juna Komisija za sprovođenje tendera trebalo bi da preda izvještaj Vladi Crne Gore. U finišu procedure, iz Srbije, koja nije učestvovala na tenderu, je saopšteno da su oni zainteresovani za koncesiju aerodroma u Podgorici i Tivtu. To je 2. juna saopštio ministar finansija Srbije Siniša Mali.
Brkić objašnjava da se u političkom programu srpske vladajuće partije Crna Gora tretira kao dio takozvanog srpskog sveta i, naravno, da će se pomoću ekonomskih mjera i poteza truditi da realizuje tu ideju. Ističe da je logično da su na udaru crnogorski strateški resursi – aerodromi, auto-put, lučka postrojenja… kao ekonomska podloga tog političkog projekta.POBJEDA: Zašto Vlada Srbije hoće da upravlja aerodromima u Crnoj Gori, a svoj najveći aerodrom u Beogradu dala je pod koncesiju na 25 godina?
BRKIĆ: Upravljanje bi trebalo da bude samo prvi korak ka suštinskom vlasničkom preuzimanju ta dva važna infrastrukturna objekta. To je ambicija srpskog režima – da svoj politički uticaj proširi na susjedne države tako što će preuzeti strateški važne oblasti. U tom poslu krajnji cilj je preuzimanje vlasništva, ne koncesija.
Za režim u Beogradu potpuno je nevažan podatak to što je država bila primorana zbog nesposobnosti vlade i partijskih kadrova da beogradski aerodrom Nikola Tesla prepusti francuskom koncesionaru. Taj ugovor je i danas pod velom tajne tako da građani nemaju pravu informaciju pod kojim uslovima je aerodrom iznajmljen i ko se u tom poslu ,,omastio“.
POBJEDA: Da li se radi o pokušaju političkog pritiska jer Vlada Srbije nije učestvovala ni na jednom tenderu za aerodrome u Crnoj Gori? Da li crnogorska vlast nešto duguje vlastima u Srbiji?
BRKIĆ: Prema informacijama koje imam, Srbija je i prije tendera izrazila spremnost da preuzme aerodrome u Podgorici i Tivtu. Svojevremeno je srpski ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić iznio na sastanku u Podgorici ponudu da Srbija kupi te aerodrome. U beogradskim državnim krugovima vladalo je uvjerenje da je to gotova stvar. Pored aerodroma, Srbija je ponudila da kupi Luku Bar. Zvanični Beograd nudio je i da preuzme finansiranje i izgradnju preostalog dijela crnogorskog auto-puta do granice sa Srbijom.
Srbija nije imala namjeru da učestvuje na legalnom tenderu, to je trebalo da bude pogodba u ,,četiri oka“ ljudi iz vlasti dvije države. Veliko je pitanje da li iza srpske ponude stoji država s budžetskim novcem ili se zapravo kriju biznismeni bliski režimu kojima bi srpska vlada pogodovala u tom poslu.
Mislim da se ne radi o pokušaju političkog pritiska, nego o ambiciji režima u Srbiji da preuzme ključne strateške infrastrukturne objekte u Crnoj Gori. Ne znam da li je takav scenario dogovoren prije posljednjih parlamentarnih izbora u Cnoj Gori, ali je moguće da je crnogorska vladajuća koalicija nakon formiranja vlade ostala nešto dužna i ima neizmiren račun prema režimu u Beogradu.
POBJEDA: Ministar finansija i prvi potpredsjednik Vlade Siniša Mali saopštio je da su on i predsjednik Srbije rukovodstvu Crne Gore nudili duplo više novca za aerodrome, nego što je predviđeno koncesijom – ali Crnogorci nijesu bili zainteresovani. Istoga dana, kada je objavljeno saopštenje, predsjednik Srbije je rekao da je u Beogradu razgovarao sa ambasadorom Srbije u Podgorici Nebojšom Rodićem i da je dobio korisne savjete… Ima li ta ,,ofanziva“ na Crnu Goru veze sa političkom krizom u Srbiji?
BRKIĆ: Predsjednik Srbije najavio je prije neki dan nove regionalne inicijative Srbije. Nije to samo priča o slobodnom kretanje roba, ljudi i kapitala preko državnih granica u okviru projekta ,,Otvoreni Balkan“. U političkom programu srpske vladajuće partije Crna Gora se tretira kao dio takozvanog srpskog sveta i, naravno, da će se pomoću ekonomskih mjera i poteza truditi da realizuje tu ideju. Logično je da su na udaru crnogorski strateški resursi – aerodromi, auto-put, lučka postrojenja… kao ekonomska podloga tog političkog projekta.
Crna Gora bi u očima srpske javnosti, koja podržava vladajuću partiju, mogla da bude i neka vrsta kompenzacije za izgubljeno Kosovo i prilika da se pokaže uspješnost politike ,,srpskog sveta“. U tom kontekstu, onda nije ni važno koliko nešto u Crnoj Gori košta. Eto, srpski visoki zvaničnici priznali su da su spremni da, naravno ,,ispod žita“, plate koliko god traže crnogorski prodavci. Da su spremni i da preplate. Vlast u Beogradu preračunala se u jednom – Crna Gora je pod ozbiljnim monitoringom Evropske unije i vjerovatno nije spremna da sebi dozvoli takvu blamažu trgovine u četiri oka sa vlastima iz Beograda koje su izvan svake kontrole evropskih institucija.
POBJEDA: Pokušajem dogovora oko tendera – koji nije postignut – Vlada Srbije je pokazala da ona unaprijed namješta tendere i da nema sankcija za takvo ponašanje. Da li bi pravosuđe trebalo da reaguje nakon saopštenja ministra Malog čiji tekst govori kao da se radi o privatnom dogovoru njega i predsjednika države sa predstavnicima vlasti u CG, a od državnih para?
BRKIĆ: Autokratski režim u Beogradu više ne želi ni da se skriva. Svi međudržavni ugovori koje je Srbija sklopila skriveni su od javnosti i diskutabilni. I svi značajni poslovi vezani za infrastrukturne i strateške projekte dodijeljeni su na namještenim tenderima koje su dobili biznismeni bliski režimu. I nema razloga za reagovanje nadležnih organa jer u Srbiji ne postoji pravna država pa prema tome i ne postoji pravosuđe koje bi moralo žestoko da reaguje na izjave ministra finansija. U demokratskim državama takav ministar bio bi promptno suspendovan i stavljen pod ozbiljnu istragu.
Odbijanjem dogovora ,,u četiri oka“ Crna Gora je napravila veliki i važan korak u distanciranju od beogradske korupcionaške hobotnice, kao i u očuvanju transparentnosti rada izvršne vlasti.
PRAVILA KOMENTARISANJA
Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.
U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.
Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].