Kotor Art: premijera “San na Božić” Lidije Dedović 1. avgusta

0
sa konferencije za medije

Premijerni dramski program Kotor arTeatra biće nastavljen 1. avgusta predstavom “San na Božić”, autorskim projektom Lidije Dedović, u kojem rediteljka zajedno sa autorskim timom, koristeći motive Njegoševe proze kao polazišnu tačku, preispituje savremene društvene nakaznosti i nepravde.

Rediteljka predstave i umjetnička direktorica Zetskog doma, jednog od koproducenata projekta (ostala dva su Kotor Art i Crnogorsko narodno pozorište) Lidija Dedović rekla je da je pošla od Njegoševe kratke i relativno rijetko tumačene proze “San na Božić”.

“Ta priča je fantastična, vrlo inspirativna, prepuna slika koje mogu biti i teatarske i filmske i uopšte su vrlo potentan materijal za umjetničko građenje neke nove emotivnosti i duhovnosti u teatru”, objasnila je Dedović.

Polazeći od fantazmagoričnih slika snolikih traganja pjesnika koji se u snu bori protiv nepravde i traga za pravdom, autorska ekipa se u predstavi bavi sa dosta stvari naše sadašnjice.

Odnos rediteljke i autorskog tima prema temama pravde i nepravde vrlo je konkretan, “jer smatramo da pravde nema, to jeste da ona može da postoji samo kao intimna potreba, a da je nepravda dominantna kategorija koja je postala atrakcija, hit, groteskna suvoparna zabava, koja nas sprečava da budemo čisti i istiniti jedni prema drugima”.

Dedović je kazala da su predstavu pravili vođeni motivom da nepravdu ne možemo ubiti, a pravdu dokučiti niti u snu.

Ona je naglasila važnost upravo kategorije sna, iracionalog stanja koje ipak onome koji sanja ukazuje na neke vrlo realne i jake probleme iz stvarnosti. Što se tiče vizure iz koje se njena predstava bavi Njegošem i njegovim djelom,

Dedović smatra da Njegoša treba da posmatramo “kao fantastičnog pisca, genijalog poetu i stvaraoca, koji je za sobom ostavio književno djelo kakvo se nikada nije ponovilo u Crnoj Gori”, te da zato treba da to ističemo, a zaboravimo na politiku, nacionalizam i predrasude koje nas odvlače od kvaliteta toga genija.

Kostimograf Leo Kulaš, u priči o kreiranju kostima za predstavu, podvukao je fantazmagoričnost atmosfere – “kostimi su mješavina sadašnjice i realnosti, ali i neke vrste košmara, surealnog”, uz nužne zahtjeve praktičnosti, dodao je Kulaš.

Kompozitor Ljupče Konstantinov kazao je da mu je Lidijina eksplikacija predstave bila rijetko inspirativna, i da je osjećao “da se nešto novo događa u mom pozorišnom muzičkom stvaralaštvu”.

To novo bila je elektronska, tehno muzika koja je, po Konstantinovu, bliska današnjim mlađim generacijama, ali ne i njemu.

Međutim, radeći na muzici za predstavu, što je trajalo oko dva mjeseca, otkrio je dosta novoga, i sjetio se stare mudrosti da “mladi treba da uče od starih, ali i obrnuto”.

“Ako se nekome predstava učini surova, treba da se sjeti da je stvarnost još surovija”, nagovijestio je Konsnantinov.

Glumica Gorana Marković rekla je da ona u predstavi kreira dva lika, pravdu i nepravdu, pri čemu nepravda apsolutno dominira, te da je “prava glumačka poslastica igrati jednu takvu negativku”.

U predstavi nastupa i cirkuska umjetnica i akrobatkinja Mira Dobrković, koja u njoj izvodi akrobatske i tačke na štulama.

“Ja sam to nešto što ljudi viđaju u snu, što nije potpuno realno, vizija”, kazala je Dobrković.

Ali, akrobacije u vazduhu nipošto nisu atrakcija same po sebi, one, prema Dobrković, imaju snažno značenje i simbolizuju volju koja vodi pjesnika.

Autorski tim predstave osvrnuo se i na ambijent u kojem se izvedba dešava, a dešava se u formi procesije na različitim tačkama u gradu, počevši od mosta na Tabačini, do diskoteke Maximus.

“To su lokaliteti sna koji se kreće, jer je san pokretna priča”, kazala je rediteljka, i dodala da su eksterijer u kojem se odigrava biblijska scena postanka svijeta zamislili kao prostor pravde, a enterijer, diskoteku, kao carstvo nepravde.

Kostimograf Kulaš dodao je kako je zanimljiv ulazak sna u realni prostor diskoteke, te, iako će kostim pri izvedbama u pozorišnim zgradama ostati isti, neminovno će se mijenjati scenografija, s obzirom da se u Kotoru koristi ambijent grada, što će u pozorištu morati biti nadomješteno nekim novim rješenjima.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

PRAVILA KOMENTARISANJA

Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.

U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.

Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].