“Sveti Sava nije bio Srbin, niti je bio velikosrbin, niti je ikada za sebe rekao da je patrijarh ili nadbiskup ili arhiepiskop svih srpskih zemalja. Nikad nije rekao da je pravoslavac.”
Dragan Veselinov, profesor Fakulteta političkih nauka u penziji i nekadašnji ministar poljoprivrede u vladi Zorana Đinđića u ekskluzivnom intervjuu za MONDO govori o svojoj novoj knjizi “Moj Bog, pitajte popa” za koju kaže da je kritika hrišćanstva sa humanističkog stanovišta. On u njoj razbija mitove koje smo učili o Svetom Savi, Nemanjićima, govori o netoleranciji SPC, popovima…
“Moja knjiga jeste kritika onog svetovnog dela koje vode crkve, osobito hrišćanska crkva, koja me je i najviše zanimala. Mada ja dosta dobro poznajem istoriju islama i politiku islamskih kalifata. Moja knjiga je ujedno i kritika u uslovima sekularizma mnogih političkih stanovišta koje su zastupale crkve osobito, ne samo SPC od 1920. na ovamo, već i njene embrionalne ćelije koje su u prošlosti postojale a koje su se naknadno ujedinile. Naravno da sam glavninu kritičke municije morao da pošaljem na račun Rima, na račun Vatikana. To je bio smisao knjige. I smisao knjige je bio da se pokaže da u mnogo čemu, ako pitate popa, on neće biti u stanju da vam objasni konstrukciju hrišćanstva“, kaže Veselinov.
On napominje da je hrišćanstvo jedna eklektička religija.
“Pop neće biti u stanju da vam objasni zbog čega je hrišćanstvo bilo toliko popularno u centralnoj Evropi, zašto je bilo popularno u Vizantiji a zašto nije bilo popularno u narodima koji su bili razvijeniji od Germana i Slovena. I zašto je hrišćanstvo bilo toliko nepopularno u Aziji, na Dalekom Istoku, zašto nije moglo pobednički da se drži u odnosu na islam i zašto je hrišćanstvo uspelo u Latinskoj Americi. To su pitanja kojima sam se ja dugo bavio. Već nekoliko decenija ovu temu istražujem zbog predmeta na svom fakultetu gde sam radio, osobito zbog ekonomskih ideologija u religijama koje sam ispitivao i odnosa između političkog sistema i prirodnog razvoja. Mene je oduvek zaninmalo kako različite ideologije lansiraju svoje preporuke šta da se radi, kako da se živi. Religija je dužna da to čini inače je mrtva. Hteo sam da ukažem mnogima, a posebno sveštenicima, teolozima, da postojeći religijski stavovi osobito u politici, dakle politički stavovi crkava, su toliko zastareli da ne rešavaju dnevna pitanja ljudi. Ali opstaju na populisitičkim politikama kao što su nacionalizam, ratna osvajanja i protivljenju novim humanističkim rešenjima. Tu crkve danas opstaju i ja sam to kritikovao“, rekao je Veselinov.
Prema njegovim rečima knjiga obrazlaže usporenost pravoslavnih mislilaca da pronalaze odgovarajuću ekonomsku, socijalnu politiku kojom bi mogli da uđu u rivalitet sa onim politikama koje proističu iz islama i protestantizma u Evropi, i da uvedu zemlju u tehnološki, naučni i etički razvoj.
“Mene je zanimalo zbog čega je pravoslavlje uvek u zaostatku. To se ne da objašnjavati time što su pojedini pravoslavni narodi bili pod tuđom vlašću. I drugi su bili pod tuđom vlašću. Tehnološki, naučni i etički razvoj je dat u Centralnoj Evropi. Odgovor zbog čega je to tako je jednostavan – to je patristika na koju se naslonilo istočno hrišćanstvo. To je dogmatska interpretacija hrišćanstva do 9. maksimalno 10. veka u koju se ne sumnja, u koju se ne ulazi. Ona se predaje u jednom obliku gde nema racionalnih logičnih sumnji, nema empirijskih provera navoda. Dakle, to je religijska interpretacija koja nedozvoljava sumnju i napredak, a opravdava postojeće stanje. To je po mom mišljenju razlog zbog čega istočno hrišćanstvo nije uspelo da drži korak sa zapadnim“, rekao je Veselinov.
Napominje kako Zapad nije iznenada krenuo.
“I on je išao postepeno. Krenuo je sa Rodžerom Bejkonom koji je pobegao iz Pariza sa Univerziteta “Notr Dam” zbog jednog sukoba između profesora i studenata u 12. veku. Kada je osnovan Oksford on je prešao tamo. I onda je krenuo da empirijski istražuje biblijske navode da li su oni istiniti ili ne. U stvari, nauka je krenula iz interesa zapadne crkve da dokaže Bibliju. Time je ona zabola i samoj Bibliji glogov kolac jer je ustanovila da mnoge biblijske legende, priče i navodi u biti nisu tačni. I onda je sve više uspevala da utvrđuje poreklo hrišćanstva. A poreklo hrišćanstva je budističko i hinduističko. Tako se nevoljno začela kritika Biblije u okvirima same crkve. U onom trenutku kada su postavljena pitanja – smeju li se proveravati crvkvene i religijske tvrdnje, Abelard je naveo 158 takvih pitanja, tada se razvila jedna sumnja i nužnost da se dokazuje da li je ono što sveštenik govori kao preporuku za socijalni život korisno i istinito. U crkvi je razvijen sam sistem neverice u njene sopstvene tvrdnje. To je zapad uradio. To je snažno krenulo sa osporavanjem datog života sa protestantizmom. To je bila jedna velika duhovna podrška napretku“, kaže Veselinov.
E toga na istoku nije bilo, kaže on, zbog paristike.
“S druge strane zapad je razvio skolastiku i metafiziku a onda sa renesansnim, humanističkim nastupom Erazma Roterdamskog, Rablea i mnogih drugih, on je razvio jednu humanističku interpretaciju hrišćanstva koja glasi ovako – Bog nas je stvorio ali nek nas ostavi na miru, mi dalje možemo da idemo sami. To je suština renesanse odnosno evropskog humanizma – Bog ne deluje na Zemlji, on ne radi ništa, molbe su uzaludne, sveštenstvo je uzaludno jer vas ono ne može voditi niti ono zna kako valja organizovati život. Dalje, sekularizam je opravdan, protestantizam ga podržava, mada ne u ovakvoj čistoj formi. U suštini je pobeda nereligijskih stavova odneta tek sa Prvim svetskim ratom. Dakle tek u 20. veku“, rekao je Veselinov.
On je izjavio i da ko ovo (knjigu) pročita više neće ući u crkvu. Zbog čega?
“Uđite u Patrijaršiju i pitajte bilo kog sveštenika, bilo kog kaluđera, šta bi trebalo da uradimo u urbanističkoj politici Beograda, šta valja da uradimo na infrastruturnoj mreži u Srbiji, šta valjda da uradimo sa carinskom politikom, koji sistem cena bi valjalo da zastupamo. On to neće biti u stanju da odgovori“, rekao je Veselinov.
Ali da li pop to treba da zna?
“Suština religije je da mora da daje odgovore na pitanja kako mi da živimo da bismo uspešno prošli Strašni sud koji nas jednog dana po njima čeka. Ako to sveštenici nisu u stanju da urade, ako su odustali od toga, a sekularizam to nameće. To su oni sami tražili, još od 5. veka kada su Kopti egipatski to zatražili. I ne samo zatražili već i krvavo branili. Još u 10. veku je jasno rečeno – car vodi državu, savremenim jezikom rečeno – civilno društvo vodi samo sebe. A popu pripadaju duše. Drugim rečima sveštenstvo mora da čeka šta će uraditi civilna vlast. Sveštenstvo nije u stanju da operativno vodi društvo. Drugim rečima pop nije u stanju da me vodi u raj. U raj nas vodi, ako bude Strašnog suda, civilna država. I zato ko ovu knjigu pročita ne vredi da ulazi u crkvu jer tamo neće naći ništa. Tamo će pronaći druga zadovoljstva, a to su zadovoljstva ezoteričnog tipa – popićemo Isusovu krv, gricućemo Isusovo meso kroz epiklesis. To je jedan varvarski običaj koji je iz duboke prošlosti ostao u hrišćanstvu. Krstićemo besvesne bebe, učlanjivaćemo u crkvu bića koja nisu u stanju da odlučuju sama o sebi, slavićemo slave tobožnjih zaštitnika, mada niko nikada nije video da je kućni zaštitnik zaštitio u bilo čemu njega, njegovu decu ili suprugu. Ali uživamo u tome jer ljudi vole čari, vole bajke“, navodi Veselinov.
Napominje kako crkvi ostaju ezoterične aktivnosti, obredne aktivnosti.
“A tamo gde ona opstaje danas to nije njen ulazak u operativnu državnu politiku. Ona to izbegava. Tako da se crkva bavi nekim pitanjima gde može da angažuje celokupni narod a to je nažalost nacionalizam, ratna osvajanja. To je politika na kojoj opstaje danas SPC“, rekao je Veselinov.
Pitamo ga da li crkva igra na kartu da je ona posrednik između nas i Boga, jer čini se da se crkva prilično naljuti kada se kaže kako nam posrednik nije potreban.
“To je pozicija pravoslavne crkve ali to nije pozicija mnogih protestanskih crkava niti je to danas pozicija Vatikana. Papa Franja je jasno rekao pre nekoliko godina, ali ne samo on već i rektor Al Askar univerziteta, da će svi dobri ljudi bez obzira koje su vere otići u raj. Bez izuzetka. Niko nije dužan da bude vernik niti nevernik. Bilo ko oslonjen na etiku humanizma će otići u raj. A humanizam nije crkvena etika jer crkvena etika se zasniva na ljubavi prema Bogu i strahu od Boga. Drugim rečima nije potrebna crkva. Interpretator je zahvalan ali nije nužan i zato je potrebno da Sveto pismo bude štampano na narodnom jeziku. To da je crkva nužno potrebna između moje molitve i Boga je u stvari njihova koncepcija njihovog samoodržavanja. Da oni za sebe kao profesiju osiguraju hleb. A naša nije. I to je sada jasno rekao papa Franja. Ako to kaže rimokatolička crkva, a on je prvi biskup, svi ostali su daleko ispod njega, onda je stvar završena“, rekao je Veselinov.
Veselinov napominje kako Bogoslovskom fakultetu nije mesto pri Univerzitetu u Beogradu.
“Nije mu tu mesto jer se Bogoslovski fakultet ne bavi naukom u empirijskom smislu te reči niti se bavi humanističkom filozofijom niti filozofijom ljudskih prava. Taj fakultet se bavi jednom egzegetičkom ali patricističkom eksploatacijom hrišćanstva do 10. veka koji je hiljadu i nešto godina iza savremenih potreba. Dakle, hrišćanstvo na Bogoslovskom fakultetu nije nauka i s toga mu nije mesto na univerzitetu. Ali to ne znači da Bogoslovija ne valja da postoji. Ja sam protiv stava da treba odstraniti bogoslovska učenja. Ljudi kojima je to potrebno neka idu u tom prvacu ali mu nije mesto na svetovnom univerzitetu. Može da postoji crkveni univerzitet itekako. Koliko samo ima katoličkih i protestantskih univerziteta. Ja sam na nekima od njih u SAD-u držao predavanja. Samo što su njihovi univerziteti zaista savremeni. Nije isto kao kad odete na katolički univerzitet u Evropi ili SAD-u da držite predavanja jer oni tamo imaju i matematiku i fiziku, imaju hemiju, astronomiju, biologiju i sa jednog religioznog stanovišta tumače nalaze empirijskih nauka i ne boje se da uđu u rivalitet sa svetovnim univerzitetima. Ovde to nije slučaj i zato Bogoslovskom fakultetu nije mesto na beogradskom univerzitetu“, rekao je Veselinov.
U svojoj knjizi, Veselinov je poseban deo posvetio neistinama o Svetom Savi, koje smo, kako kaže, učili tokom školovanja.
“Sveti Sava je danas jedna od najzloupotrebljavanijih istorijskih ličnosti u našem uređenju, našim političkim borbama. Njegovim navodnim likom koji se veštački kroji se u stvari štite neprogresivna rešenja koja osobito nameće crkva i pojedini politički krugovi posebno velikosrpski nacionalistički krugovi. Sveti Sava nije bio Srbin, niti je bio velikosrbin, niti je ikada za sebe rekao da je patrijarh ili nadbiskup ili arhiepiskop svih srpskih zemalja. Nikad nije rekao da je pravoslavac… Sve ono o čemu govore ljudi koji učestvuju ili su učestvovali u izgradnji kulta Svetog Save. Sveti Sava u suštini nije ono što se danas uči u školama. Sveti Sava nije stvorio prosvetu, nije izgradio nijednu školu, nije stvorio nikakav školski sistem, nije opismenjavao narod. Nije opismenio ni svog oca Stefana Nemanju. Sveti Sava nije ni književnik ni teologo. On je bio hrišćanski nacionalista“, rekao je Veselinov.
Vi ste sad pobili sve ono što nas uče. Zašto mi onda imamo svetosavsku himnu, zašto imamo Savindan 27. januara kao dan škola u Srbiji?
“Prosveta je budistički izraz koji se u našim krajevima počeo upotrebljavati negde od 18. veka, osobito u Vojvodini. Sava nije ni znao za reč prosveta. Nije znao ni za metafiziku, teologiju. Dakle Sava nije stvorio ni škole ni prosvetni sistem, niti je stvorio univerzitet niti je na bilo kom univerzitetu bio i održao ijedno predavanje. Prosvetni sistemi jesu postojali u njegovo vreme u Evropi. Bilo ih je na desetine a da ne govorimo o islamskom svetu gde ih ima mnogo više. Čak je i jedan od papa 999. godine opisao arapske brojeve kao indijske brojeve u ono vreme. On je bio student na islamskom univerzitetu Al Karauin u Maroku. To je prvi diplomski univerzitet gde vi kada završite taj univerzitet dobijate diplomu sa pečatom koji pokazuje da vi nešto znate što ste tamo naučili. Veštine koje su se tamo učile a onda prenete u Evropu zvale su se artis liberales. To je sedam disciplina koje su se učile širom Evrope. Kasnije je postao papa pa je čak naredio i da se kuran prevede na latinski jezik. Sava nije nikada čuo za te predmete. Ali je bio sjajan profesor. Čitao sam njegovo predavanje koje je preveo Atanasije Jevtić. Sava je bio odličan profesor. Ali on je predavao patricističku verziju hrišćanstva – to znači, to vam saopštavam i u to nema sumnje, a ko sumnja ubiću ga. Odmah ide anatema. E to je problem pravoslavnog hrišćanstva što ne trpi sumnju i rivalitet. Odmah napada“, rekao je Veselinov.
Na konstataciju da naši sveštenici govore kako je baš pravoslavlje tolerantnija vera od drugih, Veselinov napominje da to nije tačno.
Don ,do , umobolni su tvoji vižitanti većinom.
Naigrajte se i naijte, naravno da u taj brlog crkovinarni nećemo, ima ode bumbara i tripica, a ne sa malijeg pjatanaca sa trpeze političke brigade buržoazije.
Caritas je za profulane i prolupale, ateistima nije potreban, ni dobrodošao.
Ideološki smo diferencirani i nećemo sa nekrofilima !
Ribar glavati za q….c me uhvati
Umobolniče,Na Percanio se okupljaju djeca ,dica,svih vjera ,boja ,itd
Svi skupa ,u igri I radost ,I na radost Onoga na koga ti pljuješ kuga te ižela
Stida nemaš jer obraz ti je guz..a a ona se ne vidi jerbo su na nju po…srane gaće.
Uzimao si pomoć ,paket od Caritasa
I vikao protiv Crkve iz svog glasa
U tebe časti ni obraza nema
Ribar Glavati senca ćervela
Za q…..c me uhvati.
Don , oli humac sa pelunzice, pdi lude, kao i uvijek.
Guli krtolu, oli patate i metni 2 gavice na pjat.
Žmuo vina ti ne smiješ pit
jerbo si u terminalno stanje.
Jeli tamon i on tre cento
krempitaš?
Prava kolaboracija i ekumenizam , bez tebe manitoga i samo-razvardanoga, 🤣🤣🤣🤣
U komforu svoje bahatosti, predsjedniku Vlade kliznula je podrška birača prema dolje.
Agencija “Promocija plus” napravila je istraživanje i rezultati su da 2/3 građana misli da je trebao otići u paketu s dr. Berošom.
Trebali su pasti oba, no agonija traje dalje. Jučer je pao za nekoliko stepenica niže, njegova podrška ministru Šušnjari išla je u smjeru, da je sve dobro rekao, a on će još pridodati, da svi Hrvati ne moraju ići na more, niti moraju imati aute.
Klub “frajera” koji pljuckaju s visoka na svoje građane koji ih plaćaju onoliko, koliko su sami odredili da vrijede, se proširio.
Advent za bogate, peciva za one koji si mogu priuštiti, a more samo za one, kojima plaćaju ljetovanja građani, koji si to ne mogu priuštiti.
Ministar Šušnjara “mlad i agilni” izgleda kao da agilno tamani, masniju prasetinu, od Posušja, do Zagreba, prijavio je 23 nekretnine.
U Posušju 5 kuća, u Zagrebu stan od 146,85 m2, kuća od 857, 60 kvadrata, kuća u Lokvi Rogoznici, oranice, voćnjak, livade na raznim lokacijama.
Čovjek ima štednju 130 000 € i 90 000 konvertibilnih maraka.
Ima 41 godinu, većinu je toga stekao nasljedstvom, za kuću u Zagrebu u Remetama, posudio je novce od oca Zvonka.
Šušnjara je pravosudni ispit položio 2009 godine i od tada, svake mu je godine, “kapnula” nekretnina, svake godine uspio ušparati 10 000 €, ali u prosjeku i oko 8 000 konvertibilnih maraka , bio je odvjetnik, vlasnik trećine, odvjetničkog ureda, a od 2020 je i stečajni upravitelj.
Gospođa Šušnjara radi u bolnici u Dubravi i ima plaću od 2599,0 € , obitelj nema auto, gospođa kuha kruh doma.
Kad je vrag tražio kup gdje će se olakšati, sigurno ga je privukao miris, kuhanog kruha, gospođe Šušnjare., s obzirom na to, da na popisu odvjetničkih društava s velikom dobiti nema Šušnjare.
A s prihodima onih najvećih ne bi uspjeli steći tolike nekretnine u takvom kratkom periodu rada. Odvjetnik Veljko Miljević lani je imao čisti prihod 4756 €.
Hrvatske građane trebalo bi zanimati, koliko je Ante Šušnjara, platio poreza na prihode i darovane ugovore, poreza za kupovinu nekretnine , ministar nema niti centa kredita.
Zemlja u kojoj predsjednik Vlade zaljubljen u svoju ženu, a afektivno voli ministricu kulture, podržava ministra, kolekcionara nekretnina, elementarna kultura, bi trebala biti, transparentni podaci, o načinu stjecanje imovine., plaćenom porezu na dobit, i ostale vrste poreza koji su zakonska obaveza 2/3 građana Hrvatske, koji pune proračun, iz kojeg dobivaju plaću “frajeri, romantični zaljubljenici,” koji nam propagiraju skromnost, kao stil života.
Današnji umirovljenici s mirovinom koju im velikodušno daje “frajer” Plenković, more mogu vidjeti, samo u albumu iz mladosti, kad su ljetovali u svojim radničkim odmaralištima, koje je ova profiterska banda, prodala u bescjenje, za svoj interes.
No jako,dobra je vijest, da se podrška zaštitniku udružene mafije topi, brže od snijega u Lici!
Umirovljenici, mi smo generacija koja je doživjela puno uspona i padova, no nikada, nitko, se nije tako brutalno sprdao s nama, kako se sprda hadezeova vlada.
Danas u novinama, kratka reportaža o tome, što djeca misle o mirovinama.
Vele mali genijalci: “Mirovina je džeparac za starije !”
Ni glasa više ne smije dobiti ova banda, koja naš minuli rad toliko obezvrijedila, da smo postali građani drugog reda, zadnja rupa na fruli, u rukama svirača “muljator benda”!
Hoćemo pravedno!
Dobro jutro!
ADVENT 😂😂
Obzirom da je Advent postao jedan veliki trgovačko-potrošački-svjetleći cirkus koji ovakav nema nikakve veze sa Katoličkom vjerom predlažem da se Svi Sveti i Dušni dan prebace u kolovoz tako da se svijeće počnu paliti svaki mjesec jedna i da Advent traje 4 mjeseca . KADA JE MUZIKA NEKA BUDE I BAL 😂😂😂.
I tako je sve u ovoj državi otišlo na kvasinu pa da barem imamo ovo veselje koje će trajati 4 mjeseca. 😂😂😂😂.
Udri Bože svuđe samo ne u glavu
Parilo uzimaj redovno terapiju I pij puno tečnosti, nije ti lako znam.
Prpe Parilo grom te u vrh tikve udarilo
A na Perrzagno oni muljanin otvorija kafanu i reistaurant za beštije i štrige, baš bonkulovići, pod mantijom zakračunati.
Tamburica svira, porijeklo tursko, a sve kontra njih .
Na Percanio je otvoreno za sve ljude dobre volje ,znači za tebe nije ,ima da se ije I pije I nasmije ,
Djece puno bez obzira kojizi su svi dolaze I dobrodosli su na tvoju zalost umobolniče.
A ti bravu koji si uzimao pomoć od Caritasa, trebalo ti je dati sijena da iješ gledajući na tvoje porijeklo I pamet.
PRAVILA KOMENTARISANJA
Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.
U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.
Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].