Turistička sezona nas je, svojim kvantitetom, sve iznenadila, ali to ne znači da smo iz nevjerovatnog ekonomskog pada od -15%, “preko noći” prešli u ekonomski bum, ocjenjuje za portal Dnevne Gordana Đurović, redovni profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta Crne Gore i predsjednica Crnogorske panevropske unije.
“Daleko od toga da to ne bi bila lijepa ekonomska priča, ali takve bajke ne žive u državama slabih institucija na Zapadnom Balkanu“, kaže Đurović.
Ukazuje i na to da se krajem turističke sezone i deset mjeseci rada nove Vlade susrećemo sa značajnim promjenama u praćenju ekonomskih indikatora i transparentnosti procesa izvještavanja – odnosno smanjene dostupnosti ekonomskih indikatora.
U nastavku pročitajte analizu profesorice Đurović- šta se dešava sa našim indikatorima i kako da pratimo makroekonomske trendove:
Indikator zaposlenosti
Mjesečni statistički pregled MONSTAT-a redovno je sadržao podatke o zaposlenosti i zaradama. Od jula, ne sadrži mjesečni podatak o broju zaposlenih radnika, a nema ni podataka o kvartalnoj anketi o radnoj snazi. Najavljena je promjena metodologije, neki pilot projekti, ali podataka – nema. Interesantno, indikatora registrovanih nezaposlenih ipak ima, i on u avgustu iznosi 52.986 nezaposlenih lica, što je 23% više nego u avgustu 2020. godine.
Podaci o državnom i javnom dugu
Po potrebi koriste se jedni ili drugi, odnosno miješaju indikatori. Da podsjetimo, državni dug je dug centralne vlade, dok je javni dug veći, jer uključuje i dug lokalne samouprave. Tokom 2019. godini javni dug je iznosio 76,5% BDP-a. Znamo da je, po zvaničnim podacima, javni dug u decembru 2020, poslije istorijskog i prilično netransparetnog zaduženja, dostigao 105% BDP-a (proizvod velikog rasta duga i još većeg pada BDP-a, za realno -15%), ali ako uključimo depozite, onda je neto javni dug iznosio znatno manje -82%. Najavljeno je da će javni dug, do kraja 2021. godine „pasti“ na 70% BDP-a.
Ako uzmemo u obzir da ove godine nije bilo aukcije državnih zapisa, niti se prikazuje dalje povlačenje kineskog kredita po kvartalima državnog duga u 2021, dug nije znatnije rastao, ali se depoziti smanjuju preko potrebe finansiranja dospjelih obaveza (npr. depoziti u prvom kvartalu 2021. godine smanjili su se znatno više nego što je bila obaveza otplate dospjelih Eurobondova). U totalu, pošto je projektovan rast BDP-a, relativno učešće javnog duga u BDP-u će se smanjiti.
Obećano se jednostavno više ne računa, niti sprovodi
Pored navedenog, mora se još jednom podsjetiti da je zaduživanje u decembru 2020. godine bilo „tajno“ i bez obzira na sva pojašnjenja, ostaje ozbiljna zabrinutost na elementarno nepoštovanje propisa ove države, kad je procedura zaduživanja u pitanju. Slično je i sa tzv. hedžing aranžmanom, smanjenja valutnog rizika kod kineskog kredita za prvu dionicu auto-puta. Kalkulacija ušteda, kao i cijeli postupak, ostali su nepoznanica, kako stručnoj, tako i široj javnosti, pored sada već tradicionalnog, čvrstog uvjeravanja i najave objavljivanja bar minimalnih podataka, pa da se može doći do tog zaključka. Poslije određenog vremena, obećano se jednostavno više ne računa, niti sprovodi.
Otežan pristup podacima o prihodima i rashodima budžeta na mjesečnom nivou – tzv. GDDS tabele
I sam portal Vlade manje je dostupan, a informacije prethodnih saziva Vlade, kao osnov za komparativne analize nekih trendova, duboko su skrivene u arhivi. Font na portalu je prekrupan, više liči na neko privatno preduzeće, nego na sistem državnih institucija. Pretraga je otežana, ako ne znate tačan naziv dokumenta koji tražite. Najveći broj dokumenata i dalje je u PDF formatu. Izlistavanje sjednice traje znatno duže, a posebno su otežano dostupni podaci o tzv. GDDS tabelama, podacima o prihodima i rashodima budžeta na mjesečnom nivou (po opštem sistemu diseminacije informacija koje je razvio MMF).
GDDS tabele nam govore o mjesečnim prihodima i rashodima. Pošto se u medijima stalno porede mjesečni prihodi i rashodi 2020. i 2021. godine, cijenim da je metodološki korektno uporediti ovogodišnje podatke i sa 2019. godinom, sa kojom se porede npr. i dolasci turista, a biće i prihodi od turizma, jednom kada budu dostupni podaci o finansijskim efektima ove sezone (ako se opet ne bude mijenjala metodologija, pa komparacija bude obesmišljena). Vjerovatno treba preispitati i metodologiju obračuna finansijskih rezultata od turizma, koju je razvila CBCG.
Za sedam mjeseci budžetski prihodi na nivou od 982 miliona eura – 21% projektovanog BDP-a
Elem, GDDS tabele 2019. u odnosu na 2021, kada su tekući prihodi u pitanju, govore nam da je za prvih sedam mjeseci ove godine ostvareno budžetskih prihoda na nivou od 982 miliona eura, što je 21% projektovanog BDP-a, a 2019. godine bilo je ostvareno 998 miliona eura, što je 16 miliona eura više, ali je to tada bilo 20% BDP-a. Upoređujući prihode sa 2019. godinom, stvarni progres objektivnije se prikazuje.
Prihodi od PDV (poređenje 2019- 2021)
Prema GDDS tabelama, kada je riječ o prihodima od PDV-a, u 2019. godini, za sedam mjeseci, oni su iznosili 375 miliona eura, dok su ove godine 30 miliona manji, i iznose 345 miliona eura.
Podaci o kapitalnom budžetu
U 2019. godini, kapitalni budžet je iznosio 272 miliona eura, koliki je bio i za 2020. godinu. S obzirom da je u 2021. godini, kapitalni budžet manji za 25% (iznosi svega 203 mil eura, čime su mnoge očekivane investicije suštinski odložene), svakako da je njegov najavljeni rast od 30% u narednoj godini, samo „vraćanje“ na nivo iz prethodnih godina, a ne tako snažan investicioni zamah.
Nova avio-kompanija, uz sve najave i čvrsta obećanja, poslovaće negativno.
Zaključak
Na kraju, i jedna stvar tehničke prirode. U duhu našeg jezika, ne možemo ocijeniti, tj. prevesti da je, po ocjenama zvaničnika EBRD-a, Vlada usvojila „razborit“ budžet za 2021. godinu (to je izraz za „živa bića“), ali možemo reći da je obazrivo pravila projekcije, kako na prihodnoj, tako i na rashodnoj strani, te u tom smislu vodila solidnu makroprudentnu politiku.
Prema podacima UNSTAT-a, Crna Gora je, poslije teških 90-ih, realno, obnovila svoj BDP iz 1990, tek 2007. godine i od tada je on kontinuirano rastao. Smanjivao se tokom ekonomska krize sa dvostrukim dnom (2009, 2012) i sada opet, 2020. godine zbog COVID-19. Izlaskom iz pandemije I ekonomske krize izazvane zdravstvenom krizom, za očekivati je postepeni ekonomski oporavak naše ekonomije, pod uslovom da politika „ostavi“ prostora ekonomskim reformama i investicijama.
dnevne.me
PRAVILA KOMENTARISANJA
Komentari se objavljuju na portalu Skala radija. Odgovorni za sadržaj su isključivo autori napisanih komentara.
U komentarima je zabranjeno koristiti uvredljive riječi, psovke i klevete. Neće se objavit komentar koji sadrži ove elemente kao ni tekst komentara koji sadrži govor mržnje. Ukoliko se dogodi propust pa tekst bude objavljen, moderator je dužan da ga odmah ukloni čim ga primijeti ili mu neko skrene pažnju na sadržaj. Neprimjeren sadržaj će biti uklonjen a autor može biti prijavljen nadležnim organima.
Za eventualne primjedbe i sugestije mejl je [email protected].